Papaya formosa

✔️ Een van de grootste papaya
✔️ Rijk aan antioxidanten en vitamines
✔️ Pitten kunnen worden gebruikt als peper

Papaya formosa

✔️ Een van de grootste papaya
✔️ Rijk aan antioxidanten en vitamines
✔️ Pitten kunnen worden gebruikt als peper

De papaya formosa is een van de grootste papaya’s die er zijn. Ze wegen circa 1-3 kilo per stuk. De papaya formosa heeft een geelgroene schil met oranje vruchtvlees en zwarte pitten. De pitten worden vaak gedroogd en dan gebruikt als peper. 

Hoe rijper de papaya, hoe zoeter de geur. Papaya wordt vaak verwerkt in sappen, suikerwater en als ingeblikt fruit. Dat is natuurlijk lang niet zo lekker als een verse papaya formosa. Papaya’s kunnen onrijp gebruikt worden als groente en verwerkt worden in gerechten. Deze staat bekend als de groene papaya.

Papaya’s zijn super gezond! Ze bevatten veel mineralen, zoals: kalium, calcium en fosfor. Ook bevatten papaya’s veel provitamine A en vitamine B1, B2, B3, B6, B11, C en E. Papaya bevat een supergezond stofje, namelijk selenium. Selenium werkt als antioxidant. Het beschermt de rode bloedlichaampjes en cellen. 

Herkomst

Papaya’s groeien aan een ‘boomachtige plant’. De plant kan net zo hoog worden als een boom. De papayaplant wordt ook wel is meloenboom genoemd. Alle papaya’s zijn eerst groen en kleuren daarna naar geel, oranje of rood.

Oorspronkelijk komt de papaya uit Zuid-Amerika, de eerste uit Mexico en omstreken. Tegenwoordig groeien ze ook veel in Azië, Zuid- en Midden-Amerika. 

Smaak

Het vruchtvlees van de papaya is oranje van kleur en bevat zwarte pitten. Het is lekker sappig en zoet van smaak, het heeft iets weg van een meloen. Papaya’s zijn heerlijk door een fruitsalade, bij een dessert, door een smoothie of om zo te eten.

De makkelijkste manier om een papaya te eten is door hem doormidden te snijden, zo kan je de zwarte pitjes met een lepel eruit halen. Je kan dan beide helften uitlepelen of als je de papaya dan nog een keer halveert kan je het vruchtvlees er gemakkelijk uithalen.

Bewaren

Rijpe papaya kan je het beste op een koele plek bewaren (ca 12 °C). Een papaya formosa is rijp zodra de schil geel begint te kleuren en als die licht meegeeft als je hem voorzichtig indrukt. Onrijpe papaya’s kan je het beste op kamertemperatuur laten rijpen.

Gezondheidsvoordelen

✔️ Rijk aan antioxidanten
✔️ Gezond voor je haar
✔️ Goed voor spijsvertering
✔️ Goed voor de huid
✔️ Natuurlijke ontstekingsremmer

Lees hier de uitleg van de gezondheidsvoordelen

Voedingswaarde

Per 100 gram

Energie (kcal)58
Vetten0,4 gr
– Waarvan verzadigd0,2 gr
Koolhydraten11,7 gr
– Waarvan suikers11,7 gr
Vezels2,6 gr
Eiwitten0,8 gr
Zout0 gr

Bron: Voedingscentrum

Gerelateerde vruchten

Scroll naar top