Gezondheidsvoordelen cacao

In het vruchtvlees van de cacaovrucht bevinden zich de cacaobonen. Het witte vruchtvlees is zoet, licht zuur van smaak en bevat enorm veel antioxidanten. 

Cacao bevat ook veel belangrijke mineralen, zoals bijvoorbeeld magnesium. Dit kan je helpen als je overprikkeld bent het heeft een stres verlagende werking.

Gezondheidsvoordelen cacao

Ontstekingsremmend

De de antioxidanten die in cacao fruit zitten kunnen vrije radicalen in het lichaam bestrijden en zo de cellen beschermen. Ontstekingen kunnen worden voorkomen of worden vermindert door het eten van cacao. Het hoge gehalte aan magnesium en calcium in de vrucht beschermt de tanden en botten. In cacao zit de stof theobromine, deze kan beschermen tegen verkoudheid en hoesten verminderen.

Maakt je gelukkig

Dat chocolade je gelukkig kan maken is ondertussen bij bijna iedereen wel bekent. Dit komt door het stofje theobromine. Deze zorgt ervoor dat je hartslag omhoog gaat, onze spieren ontsnappen en de bloedvaten verwijden. Dat geeft een fijn gevoel. Een andere belangrijke stof is fenylethylamine. Deze ontwikkelt zich in ons lichaam wanneer we verliefd zijn, zodat we een euforisch gevoel oftewel een goede stemming krijgen.

Goed voor de nachtrust

Cacao is een bron van magnesium. Magnesium kan je helpen om sneller in slaap te vallen en langer door te slapen. Ook kan magnesium je spieren ontspannen, cortisol verlagen en het reguleert melatonine. Dit allemaal heeft een positief effect op je slaap en nachtrust.

Bescherming voor je huid

Door de antioxidanten die in cacao zitten, kan cacao je huid beschermen. Cacao kan je huid beschermen tegen veroudering, verdunning, de ontwikkeling van rimpels en het ontstaan van pigmentvlekken. De antioxidanten vangen de schadelijke deeltjes die je lichaamscellen verouderen.

Goed voor vaatstelsel

Uit onderzoek blijkt dat cacao een positief effect kan hebben op de bloedcirculatie en bloeddruk. Het kan je bloedvaten flexibeler maken, dat zorgt ervoor dat de bloedvaten beter kunnen uitzetten. Hier door daalt je bloeddruk en kan het bloed beter doorstromen.

Dit artikel is geschreven vanuit persoonlijke visie en research. Wij hebben geen medische achtergrond. Voor medisch advies raadplegen wij je contact op te nemen met je huisarts (of een specialist of deskundige)

Laat een reactie achter

Scroll naar top