De papaya is een langwerpige vrucht met een groengelige schil. Het oranje vruchtvlees is zoet van smaak. De pitten kunnen worden gedroogd en daarna gebruiken als peper. Hoe rijper de papaya, hoe zoeter de geur.

Papaya’s bevatten veel mineralen zoals: kalium, calcium en fosfor. De vrucht is rijk aan provitamine A en vitamine B1, B2, B3, B6, B11, C en E. Papaya bevat een supergezond stofje genaamd selenium. Selenium werkt als antioxidant, het beschermt de rode bloedlichaampjes en de cellen.

Gezondheidsvoordelen papaya

Rijk aan antioxidanten

In papaya’s zitten veel krachtige antioxidanten, met name carotenoïden. Antioxidanten zijn goed voor ons lichaam omdat ze kunnen helpen tegen vrije radicalen in ons lichaam. Vrije radicalen kunnen oxidatieve stress veroorzaken.

Gezond voor je haar

In papaya’s zit veel vitamine A, wat gezond is voor je haar. Vitamine A is namelijk belangrijk voor de talgproductie. Dit zorgt ervoor dat je haar genoeg gehydrateerd blijft. Ook de vitamine C die in papaya zit is gezond voor je haar.

Goed voor spijsvertering

De papaya is rijk aan vezels, wat belangrijk is voor een gezonde spijsvertering en een goede stoelgang. Het stofje papaïne kan de eetlust stimuleren. Ook helpt papaïne bij eiwitvertering en gaat het gasvorming tegen.

Goed voor de huid

Papaya’s bevatten voedingsstoffen die helpen bij de gezondheid van je huid. Papaya kan er voor zorgen om de vrije radicale uit te schakelen. De vitamine C in papaya helpt tegen huidveroudering.

Natuurlijke ontstekingsremmer

Papaya kan een ontstekingsremmende werking hebben. Dit komt door het stofje papaïne wat in de papaya zit. Papaïne is een krachtige ontstekingsremmer. In de papaya zit ook vitamine C en betacaroteen, deze ondersteunen de ontstekingsremmende werking.

Dit artikel is geschreven vanuit persoonlijke visie en research. Wij hebben geen medische achtergrond. Voor medisch advies raadplegen wij je contact op te nemen met je huisarts (of een specialist of deskundige)

Laat een reactie achter

Scroll naar top