De lychee behoort, net zoals ramboetan en longan, tot de zeepboomfamilie. De roze stekelige schil is makkelijk te verwijderen van het witte vruchtvlees. Het vruchtvlees is heerlijk zoet en bevat een pit in het midden.

Lychees zijn een uitstekende bron van vitamines. Zo wort er in de lychee vitamines C, B1, B2, B3, B6 en B11 in grote hoeveelheden aangetroffen. Buiten dat ze een hoog gehalte aan vitamines hebben, bevorderen ze het functioneren van de lever en het hart.

Gezondheidsvoordelen lychee

Antioxidanten

In lychees zitten twee antioxidanten, epicatechine en rutine. Epicatechine helpt bij aan de gezondheid van het hart en vermindert het risico op kanker en diabetes. Rutine kan beschermen tegen hart- en vaatziektes, kanker en diabetes.

Versterkt immuunsysteem

Lychee bevat veel vitamine C. Vitamine C helpt ons lichaam te beschermen tegen vrije radicalen. Ze zijn goed voor het immuunsysteem omdat ze helpen bij opnemen van meer ijzer uit het voedsel dat wij eten. Mededankzij vitamine C kan ons lichaam infecties en virussen bestrijden.

Helpt tegen stress

In lychee zit veel vitamine B1 en B2. Deze vitamines kunnen je kalm houden in geval van stress. Vitamine B zorgt ook nog is goed voor je hart en zenuwstelsel.

Goed voor je lever

Uit onderzoek blijkt dat lychee de zuiverende werking van de lever kan stimuleren. Je lever kan dan sneller een serum aanmaken om giftige stoffen uit je lichaam te verwijderen.

Gezond voor je botten

Lychee is een rijke bron van fosfor en magnesium. Deze mineralen zijn goed voor je botten en helpen ze versterken.

Dit artikel is geschreven vanuit persoonlijke visie en research. Wij hebben geen medische achtergrond. Voor medisch advies raadplegen wij je contact op te nemen met je huisarts (of een specialist of deskundige)

Laat een reactie achter

Scroll naar top